Algemene voorwaarden voor WAB BV - inboedelopruimingen
Onderhavige algemene voorwaarden vormen samen met de door de opdrachtgever goedgekeurde offerte (mondeling, digitaal of schriftelijk ) één geheel en worden geacht door de opdrachtgever stilzwijgend te zijn aanvaard. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod, elke offerte en elke tot stand gekomen overeenkomst met betrekking tot producten en/of diensten door ons aangeboden. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de Klant.
Na overeenkomst, geeft de opdrachtgever aan WAB BV (W-INBOEDEL) en zijn onderaannemers, de opdracht tot de ontruiming van de locatie zoals afgesproken. Onze offertes zijn louter indicatief en vrijblijvend en vervallen indien zij niet binnen 30 kalenderdagen werden aanvaard door de Klant. Offertes krijgen pas rechtsgeldigheid als overeenkomst door bevestiging van de offerte door de Klant én door ons. Wij behouden ons bovendien het recht voor om bepaalde opdrachten zonder opgave van reden te weigeren.
De volledige inhoud van de locatie zoals losstaande goederen, meubelen, alsook alle losliggende afval (brandbaar, hout, schroot...) en de inhoud van de kasten ed., die zich op de datum van de ondertekening nog in de locatie bevinden, worden eigendom van WAB BV (W-INBOEDEL),tenzij schriftelijk of digitaal anders overeengekomen. Tenzij anders overeengekomen, (schriftelijk of digitaal) worden:
geen afbraakwerken gedaan.
bepaalde materialen niet meegenomen: materialen eigen aan het huis zoals dakpannen, vensters, tegels, deuren... en vaste objecten zoals keuken, badkamer, verwarmingsketel, ingebouwde kasten... alsook materialen die niet op een natuurlijke wijze kunnen verwijderd worden.
verder niet meegenomen: zand, steenpuin, beton en aarde...
Bij een ontruiming wordt het pand standaard bezemschoon opgeleverd excl. kelder, zolder, koterijen... in zoverre mogelijk. Natte, vochtige of zeer vervuilde vloeren (bijvoorbeeld: veel stof, steenpuin...) worden slechts geborsteld in zoverre mogelijk. Tapijten worden grof geborsteld of gestofzuigd.
Onzichtbare goederen (afval, puin, goederen...) die pas zichtbaar worden na het verwijderen van een scheiding of onmogelijk konden gezien worden tijdens de opmaak van de offerte of die niet getoond werden door de opdrachtgever bij de opmaak van de offerte, zijn als dusdanig niet opgenomen in de overeenkomst. Deze extra werken worden -in overleg- uitgevoerd en gefactureerd evenredig met de tarieven op de offerte; afval per extra kubiek en uurloon in regie. Dit geldt ook voor goederen die bijgekomen zijn na opstelling van de offerte.
WAB BV (W-INBOEDEL) is niet verantwoordelijk voor schade aan het pand en bijhorende als gevolg van ouderdom en slijtage (bijvoorbeeld: kapot vensterraam, verzakte vloer...). De verzekering zal hier onder geen beding tussenbeide komen. WAB BV (W-INBOEDEL) zal het pand en bijhorende behandelen als een goede huisvader.
De termijn waarbinnen de opdracht dient uitgevoerd worden is slechts indicatief en WAB BV (W-INBOEDEL) zal zijn uiterste best doen om deze na te leven. Zie ook punt 8) Eventuele vertraging in de uitvoering van de opdracht kan geen aanleiding geven tot schadevergoeding of prijsvermindering.
Overmacht: wij zijn niet verantwoordelijk voor vertragingen bij overmacht, zoals: extreem slecht weer (te veel wind, sneeuw, vriezen...), defecte voertuigen en machines, geweigerde of vertraagd verkregen vergunningen, wegwerkzaamheden, stakingen, enz. Er wordt dan voor een geschikte oplossing gezocht.
De opdrachtgever zorgt voor elektriciteit en stromend water + sanitair in het pand. Indien niet, gelieve dit vooraf te melden.
De opdrachtgever zorgt ervoor dat WAB BV (W-INBOEDEL) tijdig en deugdelijk zijn werkzaamheden kan verrichten. Eventuele vertragingen door de opdrachtgever kunnen gefactureerd worden door WAB BV (W-INBOEDEL).
De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door: 1) onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden. 2) het verstrekken van informatie die ertoe kan leiden dat de opdracht niet terdege kan uitgevoerd worden. 3) goederen die niet opgeruimd en/of verwijderd hoeven te worden dienen door de opdrachtgever duidelijk gekentekend te zijn of beter: reeds verwijderd te zijn. Bij gebreke of onduidelijkheid, vervalt alle aansprakelijkheid van WAB BV (W-INBOEDEL).
De opdrachtgever communiceert duidelijk over de gebreken van het pand, zoals gebrekkige ondergronden (bv. zoldervloer, ondergrondse putten...), gevaarlijke situaties (bv. asbest...). De opdrachtgever laat dit weten aan WAB BV (W-INBOEDEL) voor de opstelling van de offerte, zodat daar rekening gehouden mee kan worden. Indien WAB BV (W-INBOEDEL) de gebreken constateert na de opstelling van de offerte of tijdens de werken kan beslist worden (eventueel in overleg met de opdrachtgever) om dit deel van de opdracht niet uit te voeren (zonder min-prijs op de factuur) of uit te voeren tegen meerprijs (conform de tarieven van de offerte).
Parkeervergunning: Indien de opdrachtgever zorgt voor een parkeervergunning, is hij verantwoordelijk indien er de dag van de ontruiming voertuigen geparkeerd staan op de voorbehouden plaatsen. De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat deze zo vlug mogelijk verwijderd worden en de kosten voor het wachten van de containerdienst alsook de onderaannemers worden doorgefactureerd. Indien de opdrachtnemer zorgt voor de vergunningen, is deze verantwoordelijk voor alle ongemakken en extra kosten.
Bij het einde van de opdracht, de dag zelf, wordt de opdrachtgever door WAB BV (W-INBOEDEL) uitgenodigd de werken te komen bekijken en inspecteren. Opmerkingen betreffende de uitvoering, niet conform de offerte, worden direct ingelost, indien mogelijk. Indien de opdrachtgever niet aanwezig kan zijn bij het einde van de opdracht, heeft hij drie dagen tijd om zijn opmerkingen via e-post (niet telefonisch) te laten weten aan WAB BV (W-INBOEDEL). WAB BV (W-INBOEDEL) zal binnen één werkdag met de opdrachtgever een oplossing zoeken en daarover communiceren via e-post. Een opmerking of een klacht ontslaat de opdrachtgever niet om de betalingsvoorwaarden na te komen. Indien de opdrachtgever niet tevreden is met de voorgestelde oplossing door WAB BV (W-INBOEDEL): zie punt 19).
Na akkoord met de offerte kan u niet verzaken aan de ontruiming.
Bij contractbreuk wordt 40% van de totale vaste prijs van de ontruiming gerekend.
Minimum 1⁄2 van het te betalen bedrag wordt overgeschreven, binnen de vijf werkdagen na ontvangst van de factuur én vóór ontruiming/verhuizing bij wijze van voorschot. Indien het voorschot niet tijdig betaald is, wordt de ontruiming uitgesteld met een extra van minimum € 300 voor de reeds gemaakte kosten en voorbereidingen. Het resterende bedrag wordt binnen de vijf werkdagen betaald na het einde van de ontruiming, contant of via overschrijving. Uitzonderingen, enkel na schriftelijke overeenkomst.
De prijs voor onze goederen/diensten is deze vermeld op de offerte. Al onze facturen zijn betaalbaar binnen 14 dagen na ontvangst ervan, behoudens indien de offerte een andere vervaldatum bepaalt. Indien wij een voorschot vragen zullen wij onze activiteiten pas aanvatten na ontvangst van het voorschot. Voor iedere vertraging in de betaling is de Klant vanaf de vervaldag van de factuur van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd van 1% per begonnen maand waarbij elke begonnen maand geldt als een volledige maand en zulks onverminderd eventuele schadevergoeding en kosten. Eveneens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van 10% van het factuurbedrag met een minimum van 250 euro als schadebeding, dit zonder voorafgaande ingebrekestelling en bovenop de hoofdsom, de verwijlinteresten, innings-, aanmanings-, vervolgingskosten en onkosten ten gevolge van tijdverlies en gerechtelijke of juridische kosten. Dit schadebeding doet geen afbreuk aan de verplichting de bedongen verwijlintresten te betalen. Betwistingen dienen binnen de vijf werkdagen na verzending van de factuur per aangetekend schrijven aan ons kenbaar gemaakt te worden op straffe van onontvankelijkheid.
Alle klachten moeten binnen de zeven dagen na einde van de ontruiming, bij aangetekend schrijven op briefpapier via Bpost kenbaar worden gemaakt. Een klacht ontslaat de opdrachtgever niet om de betalingsvoorwaarden na te komen. Alle geschillen behoren tot uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van Hasselt.
Bewijs: De Klant aanvaardt dat elektronische communicaties en back-ups als bewijsvoering kunnen dienen.